Het derde project is begonnen: Viruskenner, kennis als antivirus

Na het vorige project ‘Zicht op Licht’ hebben de leerlingen van de derde klassen opnieuw een onderzoeksproject. Een aantal leerlingen klaagde dat ze alweer niet konden bouwen. Voor velen is het maken van een prototype toch de zaak waar het om draait. Maar na de aanvankelijke teleurstelling is iedereen toch fris aan de slag gegaan met het onderzoek naar virussen.

Deze opdracht lijkt vooralsnog meer aan te sluiten bij de interesse dan de vorige opdracht. De leerlingen moeten zich altijd eerst de structuur en logica van het project eigen maken. “Wat moeten we nu precies doen?” is in het begin van een project een vraag die vaak wordt gesteld. Dat je al de moeilijke woorden en termen moet snappen, voor je verder kunt is ook iets wat niet ieder groepje vanzelfsprekend vindt. Zelf vind ik het altijd verrassend dat een groepje al een hele tijd bezig kan zijn en toch de opdracht niet helder heeft. En daar ligt de vraag voor mij: wanneer intervenieer ik in het proces met de vraag die tot een koerswijziging leidt.  Dat vind ik ook een van de boeiende aspecten in het begeleiden van de leerlingen bij O&O: het is altijd maatwerk, het is altijd anders wat betreft inhoud en begeleiding. Sommige leerlingen belden afgelopen week bijvoorbeeld naar de GGD met het verzoek om informatie. Dat deze jonge mensen van 14 jaar zulke dingen doen vind ik geweldig. Dat maakt me blij.

De eerste stappen zijn gezet in dit project en ik ben benieuwd waar de zeven teams uiteindelijke mee komen.

 

Bert Hemsteede